Eplechips

Eplesnack med smak av jul

Disse eplechipsen eller eplesnacks er super enkle å lage og smaker virkelig godt! Serveres f.eks.til kaffen i stedet for kaker. Et godt alternativ i disse juletider. Kanel i moderate mengder har visstnok en positiv effekt på hjertet, kolesterolet og mange andre helsefremmende effekter. Ekte kanel kan brukes i stedet for vanlig kanel, for å unngå stoffet kumarin.   Ingredienser 2-4 epler kanel vaniljesukker   Eplene … Les mer

Kålrabistappe med en liten tvist

Kålrabistappe spises som regel til pinnekjøtt, men jeg vil påstå at den like gjerne passer til kalkun eller som mos til en hverdagsrett. Pinnekjøtt inneholder mye mettet fett og salt, og derfor ikke særlig hjertevennlig kost. Søtpotet sammen med gulrot og potet, gir kålrabistappen en ekstra dimensjon av smak, synes nå jeg hvertfall. Ingredienser 1 liten kålrot 4 mellomstore poteter 4 store gulrøtter 1/4 søtpotet … Les mer

Eple-marsipan kake med kanel

Eple-marsipan kake med kanel

Så er eple sesongen her, og hvilken bedre måte å bruke eplene på enn å lage en deilig kake til søndagsgjestene. Denne oppskriften er en variasjon av pære-marsipan kaken som også finnes her på siden. Prøv å få i så mange epleskiver som mulig, så blir den deilig frisk og syrlig. Ingredienser 130 g sukker 2 egg 1/2 dl Vita Hjertego’ / Rapsolje e.l. 1-1,5 dl kulturmelk, … Les mer

Fiskesaus uten med begrensede fettmengder

Hvit fiskesaus

Sauser kan være utfordrende å få til uten store mengder smør og fløte, men denne fiskesausen synes jeg fungerer bra! Ingredienser Ca.1 ss Vita Hjertego’ 1/4 stor løk eller en sjalottløk 1-2 ss hvetemel 3 dl ekstra lettmelk 1/2 fiskebuljongterning 1 tsk sennep 2 ss finhakket dill (eller et dryss tørket dill) 1 eggeplomme Salt, hvit pepper, sitron I denne sausen har jeg rett og … Les mer

Jordskokkesuppe

Jordskokkesuppe

Jordskokkesuppe er noe av det beste jeg vet! Vanligvis skal det en liten skvett med fløte i suppen, som gir den en deilig kremet smak, men i stedet for kan man blande inn litt skyr helt til sist, innen servering. Hvis du ikke kjenner til jordskokken, så er det absolutt verdt å teste den ut. Det er en rotfrukt med litt nøtteaktig smak. Ligner en … Les mer

Wok med østerssaus

Wok med østerssaus

Wok er utrolig enkelt, og man trenger ikke være noen mesterkokkk for å få dette til. Tidligere har vi laget mye wok med kokosmelk, men siden kokos ikke er så heldig for kolesterolet, måtte vi finne andre alternativer. Jeg er ganske fersk når det gjelder bruk av østerssaus (som står i butikkhyllen sammen med karripasta, tikka masala saus o.l.), men det gir en veldig lekker … Les mer

Terte med purre-squash

Purre-squash terte

Tertedeig, både i matterter og søte terter, består tradisjonelt sett av butterdeig, som i all hovedsak er smør og mel. Jeg synes dog at bunnen blir like god uten smør, og faktisk lettere å få sprø enn alminnelig butterdeig (smøret er veldig følsomt for elting og varme). Smøret erstatter jeg med vann og litt flytende Vita Hjertego’/rapsolje/skyr/skummet kulturmelk e.l. Litt raspet sitronskall setter en ekstra spiss på … Les mer

Rotfrukter i ovn

Kålrabi-fritter og andre fritter

Rotfrukter i ovn er en av mine absolutte favoritter. Bruk hva man har i kjøleskapet eller hva butikken har å by på. Denne gangen ble det kålrot(kålrabi), potet, gulrot og rødløk. “Kålrabi-fritter” er en perfekt måte å bruke all kålroten etter julen (ja, jeg er stor-fan av restemat!). “Fritter” lager man enkelt i ovnen, og kan passe seg selv mens man lager andre forberedelser. Ingredienser … Les mer